27 Şub 2009

Eğitim 3. Gün


Bugün doğaçlama ve metaforları çalıştık.

Doğaçlamada çok iyi olduğumu gördüm ve kendimle gurur duydum. Çok iyi bir havadayken, aniden kötü bir şey düşünmemi ve gidip, koçum rolündeki kişiye bu başıma gelen bu kötü haberi anlatmamı istediler. Dediğim gibi insan kendini iyi hissederken, kötü bir şey düşünmeye ve konuşmaya zorlanması pek kolay değil ama bendeki bu artistlikle 5. sınıf Türk filmlerinde iyi iş yaparmışım anlamış oldum.

Metaforlar hep ilgili çekmiştir. Özellikle aldığım eğitimlerde, eğitimcilerin gelen bir soruya; olayı bir metaforla açıklığa kavuşturmaktaki becerilerine hep gıpta ederim.

Örneğin; hayatı istediğin gibi yaşamak demek yerine: hayatı bir topa benzetmek ve topa istediğin gibi vurup, havaya atıp, tutup, sarılmak olduğunu söylemek gibi.

Bu akşam için bize verilen metafor ödevini şimdi bitirdim. Benim sorunumu sembolize eden metafor; plastik kokan, beyaz, kocaman bir balondu. Sonradan bahar kokan üzeri çiçeklerle dolu şeffaf bir tüle çevirdim.

Belki kullanmak isterseniz diye sizinle de ödev içeriğini paylaşacağım.
1. Adım:
Çok yakın zamanda yaşadığınız bir sorunu düşün. Bu sorunla eşleşen bir metafor hayal edin.
Probleminizi bir iki cümleyle anlatın ve yazın. Kendinize sorabileceğiniz faydalı bir soru:
Bu olayın en çok neresinde sıkıştım?
Tam bir cümle ile metaforun da içinde olduğu şekliyle problemi yazın.

2. Adım:
Bu metafor içinde siz neredesiniz?
Metaforunuz bir insanla veya hayatla mı ilgili? Yoksa sadece siz mi varsınız?
Eğer bir insan ile ilgiliyse; sizinle ilgili olsa nasıl olurdu?
Metaforunuzu düşündüğünüzde gözünüzün önüne nasıl şey geliyor?

3. Adım:
Metaforunuzu bir resim gibi düşünün.
Ne görüyorsunuz?
Gördüğünüz sahnede neler var? Kimler var?
Bu resimde siz neredesiniz?
Ne duyuyorsunuz?
Nasıl kokular alıyorsunuz?
Elleseniz nasıl bir şey hissedersiniz?
Nasıl tatlar alıyorsunuz?
Hangi olay sizin bu resmi görmenize vesile oldu? Hemen öncesinde neler oluyordu?

4. Adım:
Şimdi bu metafor resimle ilgili duygularınızı anlatın.
Şu anda ne hissediyorum?
Bu metafor bana ne düşündürüyor?

5. Adım:
Eğer bu metaforu değiştirme gücünüz olsaydı; neye çevirirdiniz, yazın.

6. Adım:
Bu yeni metafor nasıl görünüyor?
İçinde neler var?
Başka neler görüyorsunuz?
Diğer insanlar ne söylüyor?
Ne yapıyorlar?
Hangi kokular, tatlar, sesler var?
Şimdi bu değiştirdiğiniz metaforla neler oluyor?

7. Adım:
Değiştirdiğiniz metafor ile ilgili neler hissediyorsunuz?

8. Adım:
İlk düşündüğünüz metaforla size bunu yarattıran gerçek olay arasında nasıl bir bağlantı var?
Resmi değiştirdiğiniz gibi şu anki problemli durumu nasıl değiştirirsiniz?
Metaforunuzu ve problemi bağlantı içinde düşünün ve "bağlantılar neler?, aralarında nasıl bir ilişki var paraleller mi- benzerler mi?" cevaplayın.

Kendinize sorun:

"Değiştirdiğiniz metaforik resim, size sorununuzla ilgili neler söylüyor? Aklınıza durumu düzeltecek öneriler geliyor mu? Olasılıklarınız neler olabilir? Harakete geçmek için ne gibi seçenekleriniz var?


Foto: clker.com









Hiç yorum yok: