2 Nis 2009

Laf Sokucular

Kültürümüz sağ olsun, açık iletişimi pek özendirmez. "Büyüklere cevap verilmez, dilin pabuç kadar oldu, söz verilmeden konuşma, su küçüğün söz büyüğün" gibi şeyleri duyarak büyüdüğümüzden olsa gerek adam gibi kendimizi ifade etmeyi bilmeyiz.

Ama her insanın kendini ifade etmek gibi bir ihtiyacı da mevcut olduğundan, bunu açıkça yapamayınca; dedikodu etmek, laf sokmak, mimiklerle söylemeye çalışmak gibi yan yollara gireriz.

İş hayatında bununla çok fazla karşılaşıyorum. Çıkar çatışmalarının, güç gösterilerinin bol olduğu yerde kendini "adam" gibi ifade edemezsen; "sinsi sinsi mesajlarını ulaştırmaya" uğraşırsın.

En sık başvurulan yollardan biri de "Kızım sana söylüyorum, gelinim sen anla!" metodudur.
Çok bilinmeyenli denklem. Öyle ki denklem bile değil, tutulacak yeri yok.

Kız: "Annem bana bir şey dedi. Hatta kötü bir şey dedi galiba. Ama benimle söylediği şeyin ne alakası var anlamadım, gitti."

Gelin: "Bu kadın da kızına çok yükleniyor. Kızcağız ne hamarat oysa ki ama kadın, sürekli şikayet ediyor tembelliğinden, anlaması zor!"

Anne: "Ohh lafı gediğine koydum! Gelin olacak kazma artık anlamıştır, baksana suratı nasıl değişti, aptal aptal bakıyor!"

Bir söz var ortada ama üç kafada ayrı mesaj uyandırıyor. Herkes ayrı birşey anlıyor.

Arada olur ya bu kültürden etkilenmeden büyümüş, mesajını düz bir şekilde veren kişiler de bu ortamda en sevilmeyenler sınıfına sokulur.
Malum kimse direkt iletişime hazır değil. Alıverince düz mesajı, direğe çarpmış gibi olurlar.
Açık konuşanın arkasında da "ne patavatsız şey" diye dedikodusunu yaparlar.

Herkes böyle değil elbet, arada istisnalar çıkıyor. Ama bugüne kadar karşıma çıkan insanların %80'i böyleydi, diyebilirim.

İyi haber: Duygularını açıkça ifade eden, kendileriyle direkt iletişim kurulmasını tercih eden bir kuşak yetişiyor. Anne babalar da bilinçlendi, çocuklarına söz hakkı tanıyor, dinliyorlar. Dinlemediklerinde; çocuklar kendilerini zorla da olsa dinletmeyi beceriyorlar.

Gizli saldırganlar olmaktan yavaş yavaş vazgeçeceğiz bence.

Foto: trueu.org

10 yorum:

Adsız dedi ki...

Anlaşılan ben "ne patavatsız şey" oluyorum. :)

Büşra Bayram dedi ki...

Sanırm bende öle oluyorum ama felsefeylen bağdaştıorum ben laf sokuculuğumu :D Ne de olsa bi bakıma laf sokma mevzusudur felsefe, zeki insanlar laf sokabilir diye düşünüyorum :D

Aslı çok güzel bi konuya değinmişsin teşekkürler :)

NeS dedi ki...

Söyleyecek lafım varsa söylerim. Birde ' kızım sana söylüyorum gelinim sen anla ' ile de uğraşamam. Direkt lazım kimeyse ona söylerim.

Aslısın dedi ki...

Laf sokulan olmak çok koyuyor.
Onun için de ben de içimde tutmadan söylemeyi, dürüstlük olarak değerlendirin diye motive ediyorum laf söylediklerimi :)

Aslısın dedi ki...

Nasıl bir etki yaratmaktan istiyorsun, ona bağlı. Bazen de sen laf soktuğunu sanırsın ama adam anlamaz bile. Düz yoldan gitmek yerine, dolambaçlı yollara sapmak bence zaman kaybı.

Unknown dedi ki...

Laf sokmak bir sanattır. Sokulan lafa karşılık kibarca karşılık vermek de ayrı bir sanattır. Hatta duymuşunuzdur Tongue Fu diye bir kitap var. Sözlü dövüş sanatını anlatıyor. Tavsiye ederim :)

Aslısın dedi ki...

Sağol Devrim ama ben almayayım :)
Laf sokma sanatında master yapmış insanlarla çalışan biri olarak, spor gibi yapılıyorsa :) (aşıklar misali) yapılsın ama ben mümkünse farklı sanat dalları ile ilgilenmek isterim.

Adsız dedi ki...

Bazen de laf sokulur anlamazsın, sonaaa zaman geçince "aaaaaa ne demek istedi bu yaa" gibi salakça kalırsın, zaman geçtikçe koyar, hiddetlenir, öfkelenirsin. İlla bişey demek istersin ama üzerinden zaman geçmiş, zaten zamanında anlamamışsın, üstüne tekrar konuşmak, çok daha büyük bir salaklık olacağından susarsın...Laf sokma böylemi bitmiyor acaba...Egolar mı giriyor devreye? Halbuki ne gerek var, laf soksun kudursun dursun ,ben bulaşmıyım böyle tiplere, hatta görmemyeyim mümkünse,gözlerinden bile belli ediyorlar kendilerini...
Çat diye söyleyenler beri gelsin, severim onları:))

İstanbul

Aslısın dedi ki...

Ya evet, o laf soktuğunu düşünsün, sen umursama! En güzel ceza bu bak :)

Adsız dedi ki...

himmm, söyleyeceklerini dolayli ifade edenler... karsisindakilerle tartismaya girmeden, tartismasiz "olmazsa olmazlara" isaret ediyor olamazlarmi...
"Kizim sana söylüyorum, gelinim sen isit" diyenler, hep kötü yürekli, dolayli sözlüyerdir acaba?